Bijlage 1. Jeugdhulp
Toelichting
taakveld 6.72
- Zorg in natura jeugd (ZIN)
De kosten voor jeugd via ZIN zijn de afgelopen jaren gestegen, in 2019 fors ten opzichte van 2018. Opmerkelijk hierbij is dat het aantal jeugdigen in zorg is gestegen, maar ook dat sprake is van een meer complexe zorgvraag en bijvoorbeeld langere zorgduur. De ontwikkelingen worden verwerkt in de begroting 2020. De prognose 2020 wordt goed in de gaten gehouden.
De regionale tarieven jeugdhulp ZIN 2020 in de overbruggingsovereenkomsten zijn geïndexeerd met de rijksbijdrage OVA 4,9% ten opzichte van de tarieven in 2018 en 2019 als gevolg van vervolg op de rechtszaak. In totaal wordt rekening gehouden met een verwachte stijging als gevolg van indexatie van € 220.000 voor 2020 en € 320.000 in totaal voor jeugdhulp via zorg in natura en het gedwongen kader.
In totaal wordt rekening gehouden met een stijging van € 580.058.
- Persoonsgebonden budget jeugd (pgb jeugd)
De ontwikkelingen persoonsgebonden budget dalen licht met € 30.000.
Gezien het feit dat de tarieven voor professionele zorg via een PGB zijn gebaseerd op een % van de tarieven ZIN en dat deze voor 2020 zijn geïndexeerd, valt een lichte stijging te verwachten. Het is vanwege het maatwerk dat wordt geleverd, niet in te schatten wat de financiële implicaties precies zijn maar waarschijnlijk gering.
- Overige individuele voorzieningen jeugd
De lasten voor overige individuele voorzieningen lagen in 2019 lager dan de raming in de begroting een neerwaartse bijstelling van de raming in de begroting met € 75.000 lijkt op basis van deze ontwikkeling verantwoord.
taakveld 6.82
- jeugdbescherming en jeugdreclassering (Gecertificeerde Instellingen)
In het kader van de Kamerbrief 'naar een betere organisatie van jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering hebben de (bovenregionale) regio's voor de Gecertificeerde Instellingen de opdracht gekregen verbeterplannen op te stellen voor 1 mei 2020. In het kader van de ontwikkelde verbeterplannen wordt uitgegaan van vermindering van de caseload en indexatie van de tarieven. De financiële consequenties daarvan zijn een toename van de kosten van € 12.000 in 2020 en € 32.466 in 2021 (€ 24.003 incidenteel en € 8.463 structureel).
De regionale tarieven jeugdhulp gedwongen kader 2020 in de overbruggingsovereenkomsten zijn geïndexeerd met de rijksbijdrage OVA 4,9% ten opzichte van de tarieven in 2018 en 2019. In totaal wordt rekening gehouden met een verwachte stijging als gevolg van indexatie van € 220.000 voor 2020 en € 320.000 in totaal voor jeugdhulp via zorg in natura en het gedwongen kader.
In totaal wordt rekening gehouden met een stijging van € 114.942.
- begroting GGD en Veilig Thuis Haaglanden
GGD en VT Haaglanden (incidenteel nadeel € 33.310)
Met de begroting voor 2021 heeft het bestuur van de GR GGD en VT Haaglanden de jaarrekening over 2019 en een begrotingswijziging voor 2020 aangeboden.
Uit de jaarrekening volgt een extra bijdrage van € 14.818 over 2019. De begrotingswijziging voor 2020 levert per saldo ten opzichte van de ramingen in de gemeentebegroting een nadeel op van € 38.000. Beide worden grotendeels veroorzaakt door een toegenomen aantal meldingen bij Veilig Thuis. Dit is voor 2020 per saldo een budgettair nadeel van € 52.818.
De bijdrage aan de GGD en VT Haaglanden wordt verantwoord op verschillende taakvelden (6.1, 6.82 en 7.1). In de verdeling per taakveld treden zowel voor- en nadelen op. Voor dit taakveld betekent het een nadeel van € 33.310.
Lokale taken GGD (structureel voordeel € 20.000)
In de begroting wordt rekening gehouden met de afname van lokale taken van de GGD. Deze lasten worden op verschillende taakvelden verantwoord (6.82 en 7.1). In verband met de meest recente offertes verschuiven de lasten tussen de taakvelden, en komen die nu op 6.81 en 7.1 te staan. Per saldo is de wijziging budgettair neutraal. Voor dit taakveld betekent dit een structureel voordeel van € 20.000.
- Liquidatie Stojah
De liquidatie van de Stojah is inmiddels afgerond. Eerder was afgesproken dat gemeenten die in de afgelopen jaren geconfronteerd werden met grotere bijdragen aan Veilig Thuis eenmalig gecompenseerd zouden worden uit het eventuele positieve liquidatiesaldo. Op grond daarvan ontvangt Wassenaar in 2020 eenmalig een bedrag van € 50.000.
- ontwikkelingen Corona crisis
Als gevolg van de Corona crisis worden verschillende ontwikkelingen verwacht. Aan de ene kant wordt verwacht dat jeugdhulpaanbieders extra kosten maken als gevolg van volgen noodzakelijke maatregelen RIVM en mogelijk uitval van zieke medewerkers. Aan de andere kant wordt verwacht dat jeugdhulpaanbieders minder of juist meer omzet maken. Minder omzet wordt verwacht omdat sommige cliënten als gevolg van angst zorg mijden, of omdat zorg moet worden stopgezet als gevolg van maatregelen RIVM (dagbesteding bijvoorbeeld). Meer omzet wordt verwacht omdat cliënten extra zorg nodig hebben, omdat bijvoorbeeld dagbesteding wordt stopgezet, of juist doorstroming in zorg wordt belemmerd. De ontwikkelingen worden gevolgd in samenwerking met de Serviceorganisatie Jeugdhulp Haaglanden. Daarbij wordt rekening gehouden met afspraken die door het Rijk en VNG worden overeengekomen. Er is nog geen bedrag te ramen.
Op basis van bovenstaande ontwikkelingen verwachten we m.b.t. de kosten jeugdhulp voor 2020 in totaal een bedrag van € 565.000 bij te moeten ramen voor taakveld 6.72 (€ 475.000) en 6.82 (€ 90.000). Voor de jaren er na worden de structurele financiële effecten in de kadernota meegenomen.
Tabel mutaties in overzicht
mutaties | bedragen in euro's |
jeugdhulp ZIN | - 580.058 |
pgb jeugd | + 30.000 |
overige individuele voorzieningen | + 75.000 |
gedwongen kader | - 114.942 |
verbeterplan Gecertificeerde Instellingen | - 12.000 |
GGD Veilig Thuis | - 33.000 |
GGD lokale taken | + 20.000 |
Stojah | + 50.000 |
totaal | - 565.000 |
Bijlage 2. (Vervangings)investeringen OGB en RO
Algemeen
Voor het onderhoud van de diverse kapitaalgoederen zien wij in de markt steeds verdere prijsstijgingen. Prijsstijgingen in de grond- weg- en waterbouw van 15-20% zijn niet ongebruikelijk. De huidige budgetten staan daardoor onder druk. Ook de onderzoekskosten voordat er werkzaamheden uitgevoerd mogen worden nemen toe. Zo zijn onder ander vanwege PFAS de onderzoekskosten met circa 16% toegenomen. Voor bepaalde werkzaamheden voorzien wij daardoor een toename van onderhoudslasten. Waar mogelijk proberen wij deze te beperken door slimme combinaties te maken van werkzaamheden om zo op kosten te besparen.
Taakveld 0.4 Gemeentekantoor
Met de raad is de afspraak gemaakt dat de voorgenomen werkzaamheden aan het gemeentekantoor worden gestart na besluitvorming over het toekomstige gebruik van De Paauw. Wanneer de raad besluit het gemeentekantoor aan te houden zal een plan van aanpak worden opgesteld over de uitvoering en worden voorgelegd aan de raad. De besluitvorming over De Paauw wordt in mei aan de raad voorgelegd. Pas na dit besluit wordt de voorbereiding van de werkzaamheden aan het gemeentekantoor opgepakt en in de tweede helft van 2020 aan de raad voorgelegd. Het voor 2020 beschikbaar gestelde uitvoeringskrediet van € 1,0 miljoen zal daardoor in 2020 niet tot besteding komen en moeten worden doorgeschoven naar 2021. In 2020 is het onderhoud aan het gemeentekantoor beperkt tot het reguliere klein onderhoud.
Taakveld 0.4 Project renovatie buitenzijde de Paauw
In 2017 is door de raad een budget van € 2.815.000 vastgesteld voor de restauratie van het exterieur van Raadhuis De Paauw. In 2018 zijn de werkzaamheden gestart waarbij de oorspronkelijke planning was om de werkzaamheden in de zomer van 2019 op te leveren. De huidige planning is dat de werkzaamheden in de zomer van 2020 worden afgerond (zonder eventuele vertragingen door de coronacrisis).
Onder andere door een langere uitvoeringsperiode en onvoorziene werkzaamheden die niet binnen het contract vallen, is er € 100.000 extra krediet nodig om de werkzaamheden af te ronden. De volgende aspecten leiden tot de kostenverhoging;
- De traditionele materialen die zijn toegepast vragen om specifieke weersomstandigheden om de werkzaamheden uit te voeren. Vanwege de warme zomer en het natte najaar zijn de werkzaamheden uitgelopen.
- Daarnaast waren er wijzigingen in de restauratie methodiek nodig omdat de methodiek niet het gewenste resultaat opleverede. Zoals bij het vrijmaken van de natuurstenen elementen en de balusters van gegoten zink.
- De zinken daken van de erkers verkeerde in slechte staat en moesten vervangen worden.
- Bij de vervanging van de dakbedekking is geconstateerd dat de dakisolatie vervangen moest worden.
Taakveld 2.1 Voorbereiding vervangen brug (11) Hofcampweg
Eind 2019 is bij een visuele inspectie van de brug op de Hofcampweg schade geconstateerd. Daarop volgend is een technisch onderzoek uitgevoerd waarin is geconstateerd dat er in het beton een chemische reactie plaats vindt waardoor het beton gaat uitzetten en scheurt. De constructie wordt hierdoor verzwakt waardoor er een lastbeperking is ingesteld van 45 ton. De constructie wordt steeds verder aangetast waardoor het advies is om de gehele constructie vervroegd te vervangen. Voor 2020 is daarvoor een voorbereidingsbudget nodig. Het benodigde krediet voor de vervanging van de brug in 2021 is geraamd op € 650.000.
Taakveld 2.1 Vervanging openbare verlichting (masten en armaturen)
Voor de openbare verlichting is in beeld gebracht welke armaturen en masten vanuit de technische levensduur in 2020/2021 vervangen moeten worden. De opgave voor de vervanging is circa 750 armaturen (12% van het areaal) en 180 masten (2,5% van het areaal). In de eerste raming komt deze opgave uit op circa € 400.000.
Voor de middellange termijn (2022-2025) zien wij een opgave van € 1.400.000.
Binnen de voorziening openbare verlichting is voor de vervangingsopgave voor 2020/2021 voldoende budget in de voorziening openbare verlichting om deze opgave uit te voeren. Voor de middellange termijn is er onvoldoende budget om de voorziene opgave te realiseren. Bij de kadernota 2022 wordt dit in samenhang met de opgave voor de overige kapitaalgoederen meegenomen.
Taakveld 2.1 Keerwanden Polanenpark
In het Polanenpark zijn schades aan een keerwand ontstaan waardoor er onderhoud nodig is om de veiligheid te waarborgen. Deze keermuur maakt nog geen onderdeel uit van het huidige onderhoudsplan waardoor in de begroting geen rekening is gehouden met deze onderhoudslasten. Deze lasten worden binnen het programma 2.1 opgevangen. In de nieuwe onderhoudsplannen worden deze keermuren voor de toekomst meegenomen.
Taakveld 2.1 Pollers Langstraat
In het winkelcentrum van Wassenaar is in het verleden een fysieke afsluiting (poller) gerealiseerd om gemotoriseerd verkeer in het centrum te reguleren. Deze afsluitingen hebben hun levensduur bereikt en moeten daarom vervangen worden, waarvoor een krediet beschikbaar is gesteld.
Momenteel wordt nagegaan hoe het beste het gemotoriseerde verkeer in het centrum gereguleerd kan worden. Dit wordt afgestemd en in samenhang gedaan met de voorgenomen kwaliteitsverbeteringen in het winkelcentrum. In een eerste globale raming voor het realiseren van een fysieke afsluiting is geconstateerd dat het krediet van € 105.000 onvoldoende is.
Taakveld 2.1 Ernst Casimirstraat
In 2015 heeft de gemeente de afspraak gemaakt dat aansluitend op de werkzaamheden van de Wassenaarse bouwstichting de openbare ruimte bij de Ernst Casimirstraat worden opgepakt. Voor deze werkzaamheden is € 86.500 gereserveerd in de voorziening wegen. In de voorbereiding van de werkzaamheden is geconstateerd dat vanwege veiligheidseisen in relatie tot bereikbaarheid de werkzaamheden gefaseerd moeten worden uitgevoerd wat kostenverhogend werkt. Verder zijn de afgelopen periode de prijzen voor uitvoeringswerkzaamheden met 15-20% gestegen. In totaal is er daardoor € 30.000 extra budget benodigd om de voorgenomen werkzaamheden uit te kunnen voeren. Voorgesteld wordt om het budget van € 30.000 te onttrekken aan de voorziening wegen.
Taakveld 3.1 Openbare toiletvoorziening centrum Wassenaar
In de programmabegroting 2020 is € 75.000 opgenomen voor een openbaar toilet in het centrum van Wassenaar. Dit openbaar (miva) toilet wordt gerealiseerd en beschikbaar gesteld door ondernemers. Voorgesteld wordt om dit budget daarom beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het inrichtingsplan.
Taakveld 3.4 Wassenaarseslag Revitalisering
Voor een door alle partijen gedragen inrichtingsplan voor het toegangsgebied van het strand waarin op een ordentelijke wijze fiets parkeren is georganiseerd en waarbij er bij de strandopgang een mooi aangezicht is met ondergrondse vuilnisbakken is een extra budget van € 20.000 gewenst. Mede door de 1,5 meter economie moet er voldoende (loop) ruimte gecreëerd worden.
Taakveld 5.2 Multifunctionele Sporthal
Aanbesteding voor de architect voor de bouw van de sporthal is afgerond. Gestart is met het schetsontwerp (SO). Deze zal eind april klaar zijn. Het Voorlopig Ontwerp (VO) zal juli klaar zijn en het Definitief Ontwerp (DO) september 2020. Er zal zo spoedig mogelijk worden gestart met de bouw. Planning start bouw is eerste kwartaal 2021. Voor deze versnelling moet een deel van het voor 2021 geplande investeringskrediet van € 7.411.000 (inclusief btw) naar voren worden gehaald. Voor 2020 tot aan de start van de bouw schatten we in € 732.000 exclusief btw (€ 885.720 inclusief) nodig te hebben voor de ontwerpfase (inclusief architect), de sloopkosten, kosten voor engineering, legeskosten en overige kosten in de initiatiefase.
Met de structureel te dekken kapitaallasten als gevolg van de totale investering van € 7,4 miljoen is in meerjarig opzicht rekening gehouden in de Programmabegroting 2020-2023.
Taakveld 5.7 Baggeren watergangen (voorziening water)
In 2019 is gestart met de voorbereiding van het baggeren van de watergangen. Deze werkzaamheden worden om het jaar uitgevoerd. In het beheerplan water was gerekend met een opgave van € 210.000. Vanwege gewijzigde regelgeving o.a. PFAS zijn er extra laboratorium onderzoeken nodig waardoor de kosten voor de voorbereiding met circa 16% zijn gestegen. Vervolgens is in de voorbereiding gebleken dat de hoeveelheid af te voeren bagger groter is dan wat er was voorzien in het beheerplan. De totale werkzaamheden zijn geraamd op € 275.000. In de voorziening water is per 31-12-2019 € 340.000 aanwezig waardoor de extra onttrekking van € 65.000 voor nu gedekt kan worden uit de voorziening water. Bij het herzien van het onderhoudsplan voor water zal bepaald moeten worden of de huidige dotatie voldoende is.
Taakveld 7.2 Rioleringswerkzaamheden
Binnen de riolering zijn er dit jaar diverse verschuivingen in werkzaamheden die zover nu te overzien zijn binnen de beschikbare budgetten kunnen worden opgevangen.
Zo wordt er in regionaal verband een onderzoek uitgevoerd naar mogelijke maatregelen om overbelasting van de zuivering in de Harnaschpolder te voorkomen. Wassenaar draagt hieraan bij in de kosten. Tevens wordt in regionaal verband een raamovereenkomst opgesteld voor het relinen (een rioolbuis voorzien van een kunststof kous). Ook worden extra onderzoeken uitgevoerd om de basis gegevens actueel te maken waarvoor hogere uitgaven worden verwacht. Voor de vervanging van putten en kolken worden lagere kosten verwacht vanwege dat de gebieden die integraal gebiedsgericht worden opgepakt nog in de voorbereidende fase zijn.
Taakveld 7.2 Vervangen riolering (neutraal spaarvoorziening riolering)
Uit de cyclische rioolinspecties zijn twee locaties naar voren gekomen waar direct maatregelen noodzakelijk zijn om de riolering veilig in stand te houden. Zowel op de Albertinestraat als de Raaphorstlaan zijn er in het hoofdriool gebreken geconstateerd waar klein en groot onderhoud niet meer mogelijk is om het riool veilig in stand te houden. Op korte termijn wordt daarom een deel van het hoofdriool in deze twee straten vervangen. De geraamde kosten zijn € 50.000 welke worden onttrokken aan de spaarvoorziening riolering.
Taakvelden 2.1 en 7.2 Project groot onderhoud Prinsenwijk-de Paauw
In de Prinsenwijk- de Paauw zijn eind 2019 onderhoudswerkzaamheden gestart aan de riolering en verharding. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn er aspecten naar voren gekomen die kostenverhogend zijn.
Onder andere bij een deel van de asfaltverharding is geconstateerd dat de voorgenomen maatregel niet aan de gemeentelijke doelstelling voldoet om de levensduur van de verharding te verlengen. Om te zorgen dat de levensduur met minimaal 20 jaar wordt verlengd moet de gehele bovenlaag van het asfalt worden vervangen. Dit brengt een kostenverhoging met zich mee van € 40.000. Over de gehele levensduur van de weg bekeken zijn de lasten, door het aanpassen van de maatregel, lager.
Verder zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden er kosten die hoger uitvallen dan voorzien. Onder andere vanwege hogere lasten voor de leverantie van materialen, extra onderzoeken die het Hoogheemraadschap van Rijnland op heeft gelegd en de bouwkundige vooropnames van de verschillende monumentale panden vielen hoger uit. De extra kosten hiervoor zijn € 60.000.
Het totale project is geraamd op ruim € 1,2 miljoen. De wijziging in de uitvoering en onvoorziene extra werkzaamheden veroorzaken een stijging van 8% op het budget. Voorgesteld wordt om de € 40.000 extra kosten aan de verharding af te laten rekenen op de voorziening wegen en de extra kosten van € 60.000 die te maken hebben met de riolering af te laten rekenen met de spaarvoorziening riolering.
Bijlage 3. Financiële effecten Coronacrisis
Algemeen
Vanaf het begin van de Corona-uitbraak hebben we u door middel van raadsinformatiebrieven op de hoogte gehouden van de meest actuele ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de Wassenaarse samenleving.
We hebben gemeend er goed aan te doen via een aparte bijlage bij de Voorjaarsnota in te gaan op de eerste financiële effecten waar we als gemeente mee worden geconfronteerd. Het betreft een voorzichtige indicatie, voornamelijk gebaseerd op de eerste drie maanden vanaf de virusuitbraak. In de begin mei jl. aan u verstuurde infobrief zijn een aantal onderwerpen met u gedeeld waarover wij als college besluiten hebben genomen. Omdat deze besluiten betrekking hebben op verschillende taakvelden in de programmabegroting hebben wij hier een afzonderlijke bijlage aan gewijd, zodat overzichtelijk in beeld komt welke financiële effecten de Coronacrisis heeft.
Legesinkomsten evenementen (incidenteel nadeel € 500)
Tot 1 juni waren 10 evenementen gepland waarvoor leges zijn betaald. Het college heeft besloten deze terug te betalen. Dit betekent € 500 aan gederfde inkomsten gedurende deze drie maanden.
Precariobelasting (incidenteel nadeel € 36.500)
Het college heeft besloten dat er in de periode van 1 maart tot en met 1 september (zes maanden) geen precariogelden zal worden geïnd voor de terrassen van de strandpaviljoens en de kiosken op de Wassenaarse Slag. Dit betekent een inkomstenderving van € 27.500. Ook de precario voor de overige terrassen wordt tussen 1 maart en 1 september niet geïnd. Dit betekent een inkomstenderving van € 9.000.
Uitstallingsgelden (incidenteel nadeel € 4.700)
Veel non-foodwinkels in Wassenaar zijn beperkt open of gesloten. Omdat er daardoor weinig mensen op straat zijn heeft het uitstallen van goederen voor de winkel dan ook beperkte toegevoegde waarde. Ter ondersteuning van de winkeliers worden daarom ook de uitstallingsgelden tussen 1 maart en 1 juni niet geïnd/kwijtgescholden. Dit bekent voor de gemeente € 4.700 lagere inkomsten.
Extra budget economische zaken (incidenteel nadeel € 10.000)
Aan het cluster economie is € 10.000 extra ter beschikking gesteld. Met dit budget kunnen activiteiten voor/door ondernemers worden ondersteund.
Voedselbank (incidenteel nadeel € 4.800)
We hebben de voedselbank de afgelopen periode met € 4.800 ondersteund. Met behulp van voedselbonnen zijn 30 gezinnen geholpen. De voedselbank heeft laten weten dat de versoepeling van de maatregelen inhoudt dat hiermee de normale distributie van voedselpakketten weer kan worden opgepakt.
Niet innen huur (incidenteel nadeel € 7.600)
Voor de dagen dat de Wassenaarse Slag is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer worden geen huurkosten in rekening gebracht bij de exploitanten van de parkeerterreinen Zeelust en De Kuil. Dit betekent een inkomstenderving van € 7.600 tot 1 juni.
Hoger aanbod restafval (incidenteel nadeel € 45.000)
Er is een forse toename van 100-200 ton extra restafval per maand wat is afgevoerd. Per maand worden de hogere kosten geschat op € 15.000. Op taakveld 7.3 Afval hebben we in beeld gebracht dat we deze extra kosten kunnen dekken uit de egalisatievoorziening afval.
BBZ / TOZO-regeling (incidenteel nadeel op dit moment onbekend)
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) biedt extra ondersteuning als ondernemers financieel worden getroffen door de gevolgen van het coronavirus en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze regeling loopt vooralsnog tot 1 juni 2020 en biedt twee vormen van ondersteuning; inkomensondersteuning en een lening voor bedrijfskapitaal. In Wassenaar zijn er tot 26 april jl. 43 aanvragen gedaan voor een lening voor bedrijfskapitaal en 493 aanvragen voor levensonderhoud. Leidschendam-Voorburg voert de regeling voor ons uit. Gemeenten worden volledig financieel gecompenseerd voor de uitkeringskosten en uitvoeringskosten in het kader van de TOZO. Wassenaar heeft inmiddels een tweede voorschot ontvangen van het rijk voor het uitvoeren van deze regeling (in totaal is ruim € 2,6 miljoen als voorschot ontvangen; zie taakveld 6.3). Het grote aantal aanvragen TOZO dat voor de drie deelnemende gemeenten bij Leidschendam-Voorburg binnenkomt vergt veel van de ambtelijke organisatie: intern wordt 12 FTE vanuit de eigen organisatie ingezet op dit dossier en ook de provincie Zuid Holland stelt voor om met zes medewerkers bij te springen. Verder is er onrust bij zelfstandige ondernemers die niet in aanmerking komen voor de regeling. Dit kan gaan om zogenaamde schrijnende gevallen. Om deze mensen eventueel toch te kunnen helpen wordt in dat geval de volgende alternatieve oplossingen bekeken:
- Heeft de ondernemer een levensvatbaar bedrijf? Dan wordt gekeken of de reguliere Bbz uitkomst biedt.
- Heeft de ondernemer onvoldoende inkomen om in zijn/haar levensonderhoud te voorzien? Dan wordt bekeken of de Participatiewet en de hardheidsclausule daar uitkomst biedt.
- Is de ondernemer geholpen met (tijdelijk) werk? Dan vragen we accountmanagers van het WSP om de ondernemer voor te stellen op vacatures die openstaan (bijvoorbeeld bij vitale processen waar mensen te kort komen).
Daarnaast is het Rijk momenteel bezig met het uitbreiden van de TOZO naar AOW-gerechtigden en grenswerkers. Ten slotte wordt door het Rijk gewerkt aan een regeling voor flexwerkers. Beide mogelijkheden zullen er aan bijdragen dat minder mensen tussen wal en schip raken.
Toerismebelasting (incidenteel nadeel op dit moment onbekend)
Het college heeft besloten om de voorlopige aanslag toerismebelasting voor ondernemers naar eind augustus te verplaatsen. De verwachting is dat het aantal toeristen dat in 2020 een bezoek brengt aan Wassenaar door de Coronacrisis sterk zal dalen. Hoeveel exact is afhankelijk van de duur van de maatregelen die de overheid heeft genomen. In de begroting is € 1,2 miljoen aan inkomsten toerismebelasting begroot. Wanneer de huidige maatregelen (inclusief gesloten grenzen) drie a zes maanden duren dan is een voorzichtige inschatting dat de opbrengst aan toerismebelasting in 2020 mogelijk 20% à 25% tot 50% à 80% lager zal zijn dan begroot.
Vooralsnog gaat het om een bedrag van in totaal circa € 109.000, waarvan € 45.000 kan worden gedekt.
Dit is exclusief de regelingen waarvoor we als gemeente door het rijk worden gecompenseerd.