Soort rapportage | Programmarapportage | ||||||||||
Afdeling | RO | Startdatum programma | 1-4-2017 | Rapportageperiode | 30-7-2019 | 23-3-2020 | |||||
Stadium programma | Effectueringsstadium | Einddatum programma | 1-1-2021 | Peildatum rapportage | 23-3-2020 | ||||||
Omschrijving programma | Aanleiding
NB: op 1 april 2020 heeft minister Van Veldhoven - Van der Meer bekend gemaakt dat de inwerkingtreding van de omgevingswet op een later moment dan 1 januari 2020 zal plaatsvinden. Op 20 mei 2020 heeft minister Ollongren een brief gestuurd aan de Tweede Kamer met het voorstel om de inwerkingtreding van de Omgevingswet met een jaar uit te stellen en op 1 januari 2022 plaats te laten vinden. Na de zomer zal de Kamer over de nieuwe datum debatteren. Deze rapportage is opgesteld voordat de datum van inwerkingtreding Omgevingswet door het Rijk is gewijzigd. In de komende Najaarsnota wordt de volledige rapportage geactualiseerd op basis van deze nieuwe gegevens. De drie veranderopgaven
vereenvoudiging van juridische regels en een andere manier van het aanbieden van deze juridische regels.
aansluiten op het landelijke systeem het digitaal stelsel Omgevingswet en ontsluiten van informatie, waarbij nagedacht moet worden over de gewenste informatie - en applicatiestructuur. Daarbij is het belangrijk om de bestaande processen - visie ontwikkeling, planvorming, vergunningverlening en beheertaken - tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen.
een intensievere manier van samenwerken met ketenpartners (denk aan GGD, Omgevingsdienst en Veiligheidsregio), maar ook meer samenwerken met inwoners, bedrijven en buurgemeenten. Verder vraagt de Omgevingswet een andere rol en werkwijze van raad, college en ambtelijk apparaat. Wat vraagt dit van gemeenten? Ambitie Strategische doelen
Focus 2020 Concrete doelen (baten) 2020 A. Regionale samenwerking B. Kerninstrumenten C. DSO & dienstverlening D. organisatie E. communicatie & participatie | ||||||||||
Aspect van rapportage | |||||||||||
Doelstelling | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | ||||||||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | |||||||||||
Na de zomer is het Programmaplan invoering Omgevingswet 2e helft 2019 en 2020 vastgesteld. In dit plan zijn de doelen voor 2020 en de te behalen resultaten aangescherpt aan de hand van de VNG lijst minimale acties en adviezen (versie juni 2019). Dit betekent dat de focus voor het jaar 2020 zich richt op de door te voeren technische aanpassingen en aanleren van regels, processen en werkwijzen zowel binnen de WODV als met stakeholders/ketenpartners. Per thema worden stappen gezet om deze doelen te behalen. | |||||||||||
Verwachting komende periode | |||||||||||
Door de uitbraak van het coronavirus en de daarop ingevoerde landelijke maatregelen bestaat er een reëel risico dat de doelen niet behaald worden. Voor zover mogelijk worden werkzaamheden verricht. Echter het opdoen van nieuwe vaardigheden en het ontwikkelen van en leren samenwerken met ketenpartners vraagt veelal werkwijzen, zoals coaching on the job of teamwerksessies, waarbij de digitale werkvorm niet passend is. Dat kan om bijsturing vragen. Daarnaast zullen we dit risico ook benoemen in de halfjaarlijkse monitoring door het Rijk over de invoering van de Omgevingswet. | |||||||||||
Planning | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | ||||||||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | |||||||||||
De stappen die we zetten worden verder aangescherpt door de steeds concretere informatie die we van de VNG ontvangen. Zo heeft de VNG haar lijst met minimale acties en adviezen op 20 februari 2020 verder uitgewerkt. Op basis van de laatste informatie heeft u een globale planning ontvangen van de activiteiten die voor u als raad nog komen. Dit staat verwoord in het Spoorboekje invoering Omgevingswet. | |||||||||||
Verwachting komende periode | |||||||||||
Voor de planning geldt net als het halen van de doelen, dat deze afhankelijk is van de maatregelen in verband met het coronavirus. Ondertussen zijn we aan het onderzoeken of er nog andere werkvormen zijn die we kunnen hanteren om de voortgang te behouden of dat we activiteiten in de tijd verder kunnen dan wel moeten zetten en wat de gevolgen hiervan zijn. | |||||||||||
Totaal geraamde uren | voor 2020: 5.628 | ||||||||||
Besteed tot peildatum | 1268 | ||||||||||
Restant uren | voor de periode 2021 tm 2023 moeten nog uren worden geraamd | ||||||||||
Kwaliteit | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | ||||||||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | |||||||||||
De kwaliteit/acceptatiecriteria worden bepaald aan de hand van de landelijke en regionale ontwikkelingen op het gebied van systemen, processen en werkwijze en samen met degene(n) die uiteindelijk met het resultaat moet(en) werken of een besluit nemen. Hiermee ontstaat een gezamenlijk beeld van het te leveren resultaat. Tevens dienen de acceptatiecriteria als toets of het resultaat en de beoogde kwaliteit daadwerkelijk is gehaald. | |||||||||||
Verwachting komende periode | |||||||||||
Om vaardigheden op te doen en te kunnen oefenen intern, maar ook extern met onze (keten)partners, inwoners en ondernemers is het nodig dat we bij elkaar kunnen komen. De vraag is of tijdsdruk op het invoeringstraject de kwaliteit gaat schaden. Dit is afhankelijk van hoe lang de corona crisis aanhoudt waardoor er zoveel mogelijk thuis gewerkt moet worden en van het besluit over de invoeringsdatum van de Omgevingswet. | |||||||||||
Financiën | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | ||||||||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | |||||||||||
De financiële impactanalyse uit 2019 laat zien dat er zeer waarschijnlijk meer budget nodig is om de volledige invoering van de Omgevingswet tot een succes te maken. Echter voor het jaar 2020 verwachten we over voldoende budget te beschikken. De kosten die tot en met 23 maart 2020 zijn gemaakt:
Voor het behalen van de resultaten zijn een vijftal opdrachten uitgezet waarvoor kosten gemaakt worden. Zie in de toelichting verwachting. | |||||||||||
Verwachting komende periode | |||||||||||
Een aantal opdrachten zijn gegeven aan adviesbureaus om samen met de medewerkers van de WODV tot een resultaat te komen (o.a. impactanalyse omgevingsplan, inrichten werkproces omgevingsvergunning, veranderopgave en procedureafspraken participatie bij een omgevingsvergunning) verwachte kosten tot aan de zomer: € 47.650. Daarnaast zijn er ook uren die door de WODV zullen worden doorbelast, omdat extra capaciteit nodig is om de invoering van de Omgevingswet tot stand te brengen. Deze kosten worden aan het eind van het jaar doorbelast en de verwachting met de huidige kennis is dat dit een bedrag van € 161.500 zal zijn. De resultaten die in de zomer worden opgeleverd, kunnen zorgen voor meer inzet van medewerkers in de laatste zes maanden van dit jaar. Op basis van bovenstaand zou na aftrek een bedrag van € 859.035 - € 47.650 - € 161.500 = € 649.885 overblijven in de bestemmingsreserve 'Invoering Omgevingswet'. Het restant is vervolgens nodig om onder andere een omgevingsvisie, omgevingsplan, omgevingsprogramma('s) op te stellen en het verder ontwikkelen van vaardigheden en afstemming met (keten)partners. | |||||||||||
Beschikbaar gesteld budget | 1.022.000 | ||||||||||
Besteed tot peildatum | 162.965 | ||||||||||
Restant budget | 859.035 |
Aspect van rapportage | ||||||
Tempo | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | |||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | ||||||
Het tempo is van verschillende factoren afhankelijk deze periode maar ook de komende periode. Het belangrijkste punt zijn de genomen landelijke maatregelen naar aanleiding van het coronavirus. Dit heeft effect op het tempo van de invoering, omdat het lastig is om met bijvoorbeeld coaching on the job de vaardigheden te vergroten dan wel grote bijeenkomsten te organiseren om te oefenen met medewerkers, raad, college, (keten)partners en inwoners. De andere twee nog steeds belangrijke punten zijn:
Voor dit moment is vanuit de WODV extra capaciteit ingezet en zijn opdrachten aan adviesbureaus verstrekt voor extra ondersteuning om het tempo niet te vertragen. | ||||||
Verwachting komende periode | ||||||
Zie toelichting bij de huidige stand van zaken. Deze toelichting is ook de komende periode van toepassing. | ||||||
Haalbaarheid | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | |||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | ||||||
Door inzet van extra capaciteit en de externe ondersteuning bij het bereiken van de beoogde resultaten moeten de doelen behaald worden. | ||||||
Verwachting komende periode | ||||||
Zoals ook eerder genoemd bij de andere onderdelen is de haalbaarheid afhankelijk van tijdsduur van de landelijke maatregelen voor het beperken van de corona virus uitbraak. Op 1 april 2020 heeft minister Van Veldhoven - Van der Meer via een Kamerbrief aan de Tweede Kamer laten weten dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet op een later tijdstip dan 1 januari 2020 zal plaatsvinden. Op 20 mei 2020 heeft minister Ollongren een brief gestuurd aan de Tweede Kamer met het voorstel om de inwerkingtreding van de Omgevingswet met een jaar uit te stellen en op 1 januari 2022 plaats te laten vinden. Na de zomer zal de Kamer over de nieuwe datum debatteren. | ||||||
Efficiency | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | |||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | ||||||
De inspanningen die worden verricht en de uitgevoerde herijking helpen om efficiënt te werk te gaan. We gebruiken daarbij een agile/scrum methode, waardoor sneller zichtbaar is of we op koers liggen en alleen dingen doen die de meeste meerwaarde opleveren om de doelen te halen en tijdig bij te kunnen sturen. | ||||||
Verwachting komende periode | ||||||
Zie toelichting bij huidige stand van zaken. We zien geen aanleiding om de komende periode verandering door te voeren. | ||||||
Flexibiliteit | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | |||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | ||||||
Om de flexibiliteit te behouden en in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen gebruiken we de agile/scrum methode. Hierdoor kunnen we voor de korte termijn beter inzichtelijk maken welke inspanningen we verrichten en op basis van nieuwe kennis sneller inspelen op veranderingen. Per kwartaal zullen we resultaten op hoofdlijnen verder detailleren, waarbij we gebruik maken van het opleveren van maandelijkse tussentijdse resultaten. | ||||||
Verwachting komende periode | ||||||
We zien geen aanleiding om de huidige werkwijze te wijzigen. De flexibiliteit is hiermee gewaarborgd. De flexibiliteit vergroten we door nu nog meer digitaal te werken. | ||||||
Doelgericht | Voorgaande periode | Huidige periode | Verwachting komende periode | |||
Huidige stand van zaken en toelichting daar op | ||||||
We werken doelgericht met de focus eerst op 1 januari 2021. De doelen die we minimaal moeten halen en zorgen dat de benodigde technische aanpassingen van regels, processen en werkwijze doorgang vinden. | ||||||
Verwachting komende periode | ||||||
We gaan naast het doelgericht werken tot 1 januari 2021 onze blik ook verbreden naar de periode 2021 t/m 2023 en zoeken naar de resultaten die dan gehaald moeten worden. In het Spoorboekje invoering Omgevingswet dat u eerder heeft ontvangen ziet u terug welke besluiten dit jaar genomen moeten worden om vanaf 1 januari 2021 verder te kunnen met de invoering en verandering. |