Voorjaarsnota 2020

0.4 Overhead

Financiën

Wat mag het kosten?

Taakveld: 0.4 Overhead

Begroting actueel

Wijzigingen voorgesteld

Begroting na voorgestelde wijziging

Bedragen x € 1.000,- ( "-"= nadeel / "+"= voordeel )

Totaal baten

52

0

52

Totaal lasten

-9.422

379

-9.043

Saldo van baten en lasten

-9.370

379

-8.990

Onttrekking reserves

160

0

160

Toevoeging reserves

0

0

0

Mutaties reserves

160

0

160

Geraamde resultaat

-9.210

379

-8.830

Toelichting budget

Bijsturing nodig

Verwerking 1e begrotingswijziging 2020 WODV (budgettair neutrale mutatie +/- € 698.000)
In de raadsvergadering van 19 november 2019 is de 1e ontwerpbegrotingswijziging 2020 van de WODV door u behandeld en heeft u de zienswijze vastgesteld. In de gemeentebegroting was al rekening gehouden met de financiële gevolgen van de wijziging van de WODV begroting en de wijziging is daarmee voor het totaal van de begroting budgettair neutraal.

Verwerking 2e begrotingswijziging 2020 WODV (incidenteel nadeel € 28.000)
Op 7 april 2020 heeft het dagelijks bestuur van de WODV de 2e begrotingswijziging 2020 voor zienswijze aangeboden. Op grond van deze begrotingswijziging daalt de bijdrage van Wassenaar voor 2020 in totaal met € 51.000. Deze begrotingswijziging bevat voor Wassenaar naast een verhoging van de bedrijfsvoeringskosten (accountantskosten en verzekeringen) ter hoogte van € 39.000 ook een verlaging van de kosten voor dienstverlening ter hoogte van € 90.000 als gevolg van de neerwaartse aanpassing van de formatie van het klantcontactcentrum om het effect van de zgn. paspoortdip op te vangen. In onze begroting 2020 was door middel van een stelpost ter hoogte van € 79.000 echter al rekening gehouden met dit dienstverleningseffect. Deze stelpost valt voor 2020 volledig vrij, waardoor bovengenoemde wijzigingen voor 2020 per saldo een negatief effect hebben van € 28.000.

Optimalisatie digitale systemen (incidenteel nadeel € 25.000)
Al meerdere jaren wordt gewerkt aan het digitaliseren van gegevens van onder andere de openbare ruimte. Deze gegevens worden ook steeds vaker ontsloten voor inwoners. Voor het beheer van de openbare ruimte wordt gebruik gemaakt van verschillende software pakketten die nog niet allemaal met de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) zijn gekoppeld. Daardoor zijn er momenteel nog meerdere handelingen nodig om informatie uitwisseling tussen de verschillende systemen te realiseren. Om te zorgen dat informatie automatisch wordt uitgewisseld met de software pakketten van beheer en de BGT is een eenmalig budget nodig van € 25.000.

Uitvoering VPB/ online voor- en najaarsnota’s
Na de invoering van de wet op de vennootschapsbelasting resteren er nu jaarlijkse kosten van het uitvoeren van de wet die niet geraamd zijn in de begroting. Deze kosten bedragen jaarlijks € 8.000.
Daartegenover staat dat de online voor- en najaarsnota’s minder toegevoegde waarde hebben dan we dachten, de kosten voor de online versies van deze bestuursrapportages bedragen ook € 8.000. Door vanaf 2021 alleen nog de Programmabegroting online te presenteren en niet langer de voor- en najaarsnota’s besparen we het bedrag aan extra uitvoeringslasten voor de VPB, en is dit een budgettair neutrale wijziging.

Capaciteitsclaim vanuit de WODV (taakveldoverstijgend) (incidenteel nadeel € 310.000)
Vanwege uiteenlopende redenen is vanuit de werkorganisatie aangegeven dat er knelpunten ontstaan in de bedrijfsvoering. De totale kosten hiervan zijn in onderstaande tabel in beeld gebracht. Het gaat om een totaalclaim van € 510.000. Het bedrag van € 200.000, waarvan bij de jaarrekening 2019 wordt besloten om deze te onttrekken aan de reserve ‘Versterken bestuurs- en realisatiekracht’, wordt bestemd voor de dekking van hogere lasten in verband met de vorming van een nieuw programmateam. Deze strategische adviseurs zijn voor 33% van hun tijd beschikbaar voor een nieuwe taak; strategische advisering van de portefeuillehouders en het inrichten van het opgavegericht werken. Voor de overige tijd pakken zij de reguliere taken op voor het uitvoeren van de strategische agenda.

Verwijzing Kadernota 2021

Bedrag

Toelichting

Dekking

C11 programmateam SSA opgave gericht werken

200.000

Betreft inzet nieuwe strategische adviseurs

Reserve versterken bestuurs- en realisatiekracht

C12.1 RA verkeer

45.000

Uitvoeren alle advisering in ruimtelijke projecten, regionale samenwerking en lokale en regionale projecten

-

C12.2 RA wonen

22.500

Betreft uitvoering van de woonvisie

-

C12.3 RA duurzaamheid en milieu

45.000

Voornamelijk werkzaamheden duurzaamheid, ook vanuit de regio

-

C12.4 beleid Wmo

30.625

Toename van werkzaamheden en complexiteit Wmo-doelgroep

-

C12.5 beleid sport

31.000

Met deze extra inzet kan er tijdelijk uitvoering gegeven worden aan het sportakkoord, kan sportstimulering ingezet worden, kunnen er onderhoudsvraagstukken rondom sportaccommodaties opgepakt worden en kan de btw teruggave gedaan worden.

-

C12.6 FIN advies fysiek domein

17.250

Heeft 1-op-1 relatie met toegenomen werkzaamheden voor projecten fysiek domein

-

C12.7 JZ WOB-verzoeken

103.300

Zie toelichting hierna

-

C12.8 FIN advies Coronacrisis

15.000

Zie toelichting hierna

-

C12.9 Begeleiding uitvoering IHP

46.500

Zie toelichting hierna

Reserve ondersteuning grote projecten

Totaal capaciteitsclaim (afgerond)

556.500

246.500 uit reserves gedekt

Toelichting Wob-verzoeken
Vanuit Juridische zaken wordt al enige tijd geconstateerd dat er sprake is van een toename aan Wob-verzoeken. Vanwege de langere periode waarover dit zich tot op heden heeft uitgestrekt en er geen zicht is op een vermindering hiervan kan de conclusie getrokken worden dat er sprake is van een structureel effect. Daarnaast is er momenteel sprake van een hoger percentage ziekteverzuim, waardoor achterstanden die al langere periode bestaan alleen maar groter worden. Op onderstaande wijzen wordt al enige tijd ingezet op het verlagen en beheersbaar houden van het aantal juridische kwesties;
•   Inzetten op informeel overleg en ambtelijk horen om het aantal bezwaren en Wob-verzoeken blijvend te verminderen;
•   Inzetten op het wegwerken van achterstanden;
•   Vooraf inlichten en horen van burgers bij ingediende aanvragen - die om welke reden dan ook worden afgewezen -, om zo het gevoel van procedurele rechtvaardigheid te verhogen bij burgers en bezwaarschriften te verminderen.
•   Ook wordt actiever informatie verstrekt, zoals in het kader van de participatie en de Omgevingswet.
Om de huidige achterstanden weg te werken, in te zetten op de structurele toename van het aantal Wob-verzoeken en de maatregelen te treffen om de aantallen juridische kwesties beheersbaar te houden wordt een incidentele bijdrage van de gemeente gevraagd van € 103.300 voor 2020.

Toelichting Financieel adviseur Coronacrisis
Om de financiële impact van de Coronacrisis voor de WODV in kaart te kunnen brengen worden kosten gemaakt die niet in de begroting waren voorzien. Het aandeel aan de advieskosten voor de gemeente Wassenaar wordt ingeschat op € 15.000.

Toelichting Begeleiding uitvoering IHP
Door het vaststellen van het IHP is er begeleiding nodig voor de implementatie van het IHP. Dit kan niet opgevangen worden met de bestaande capaciteit. Uitvoering van het IHP vraagt ook afstemming en samenwerking met schoolbesturen over onderhoud en de benodigde investeringen in de scholen. De kosten voor begeleiding voor 2020 bedragen € 46.500. Voorgesteld wordt dit ten laste te brengen van de reserve ‘Ondersteuning grote projecten’.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/29/2020 11:12:51 met de export van 06/29/2020 11:08:39